Tot ce trebuie sa știi despre igienizări

Igienizarea dentara reprezinta, poate, cel mai des intalnit mijloc de preventie in stomatologie.

Igienizarea este absolut necesar a fi facuta, pentru toti pacientii, la un interval de 6 – 12 luni. Astfel, dupa indepartarea tartului si a placii bacteriene se pot descoperi mici carii care altfel nu sunt vizibile.

Igienizarea, in clinica noastra, cuiprinde mai mai multe proceduri:

1. Examen clinic – identificarea eventualelor zone cu probleme – retracții, sensibilități.
  2. Prezentarea pacientului a depunerilor de tartru cu camera intraola;
  3. Aplicarea unei substanțe – revelator de placa bacteriana – pentru a identifica zonele unde igiena este deficitara;
  4. Detartrajul:

Detartrajul este o procedură stomatologică neinvazivă prin care se îndepărtează placa bacteriană și depozitele de tartrul de pe dinți, lăsând în urmă suprafețe netede, lustruite, curate, neretentive.

Există detartraj manual și detartraj mecanic (cu ultrasunete sau cu aer comprimat)

• Detartrajul manual :

Detartrajul este indicat în special pentru îndepărtarea tartrului subgingival, pentru care se  folosesc instrumente ascuțite precum : sondă, chiuretă. Prin această metodă se înlătură precis și tartrul din spațiile interdentare, greu accesibile. Metoda constă în aplicarea unei anumite presiuni cu partea activă a instrumentelor, ceea poate genera un grad de disconfort, mai ales dacă se însoțește de sângerare, dar acest lucru este absolut normal și nu trebuie să vă îngrijoreze.Mai este indicat persoanelor cu stent sau stimulator cardiac, cat si acelor cu anumite boli virale (hepatita).

• Detartrajul cu ultrasunete :

Este cea mai folosită metodă. Ultrasunetele sunt  vibrații mecanice cu frecvențe foarte înalte (25 000 – 42 000 Hz), pe care urechea umană nu le percepe. Aceaste vibrații puternice ”sparg” și mobilizează tartrul , iar jetul de apă al aparatului spală fragmentele și evită supraîncălzirea dintelui, pentru a nu afecta pulpa dentară (pulpită, necroză, gangrenă).

Deși este o manoperă mai ușor de realizat pentru clinician, detartrajul cu ultrasunete se poate completa cu cel manual. Este util în special pentru dislocarea tartrului supragingival.

Avantaje :

• traumatizează mai puțin țesuturile moi, gingiile sângerează mai puțin și se simte mai confortabil
  • jetul de apă eliberat ”masează” gingiile și are efect calmant

Dezavantaje :

• pot apărea fenomene de hipersensibilitate la rece, dulce, iar la alte sedință de detartraj durerea va fi mai greu de suportat, poate fi necesară chiar o anestezie locală.
  • detartrajul ultrasonic se realizează cu rezerve la copii, deoarece există un risc mai mare ca datorită vibrațiilor și a căldurii generate să afecteze pulpa dentară ; pentru ei și pentru femeile însărcinate se recomandă detartrajul manual.
  1. Periajul professional:

Periajul profesional este o măsură preventivă realizată doar în cabinetul dentar de către medicul stomatolog. Această măsură are scopul de a completa metodele de igienă orală pe care pacientul şi le poate aplică singur, acasă. Este dovedit faptul că placă bacteriană care nu a fost îndepărtată pentru o perioada mai lungă de timp (veche), nu se poate înlătura prin periajul normal, realizat de către pacient, la domiciliu. În plus, cu ajutorul periajelor profesionale, în afară de îndepărtarea optimă a plăcii bacteriene, se pot corecta şi unele tipuri de discromii exogene (coloraţii ale dinţilor ce pot să apară datorită unor alimente precum vinul roşu, cafea sau a fumatului).

În funcţie de corectitudinea şi eficienţa igienei dentare şi a riscului de apariţie a cariei dentare, constatate de către medicul dentist, acesta va propune un plan de control al igienei orale; prin vizite regulate ( la 2-4-6 luni), în decursul cărora se vor realiza evaluări ale indicelui de placă bacteriană  pentru a depista locurile în care nu s-a efectuat o igienizare corectă.

Cum se realizează periajul profesional ?

Se realizeaza cu ajutorul unor periuţe circulare cu diametru mic, confecţionate din filament de plastic dur sau par natural. Pe ele se aplică o pastă profesională abrazivă, cu diferite arome, care poate conţine sau nu flor (depinde de scopul periajului).

Medicul aplică periuţa pe toate suprafeţele dentare în timp ce această produce mişcări circulare. Forţă de aplicare este moderată iar procedeul este sută la sută nedureros. În general, pentru a realiza o igienizare completă, este indicat că periajul să fie însoţit şi de o şedinţa de Air Flow.

1. Air -Flow

Dispozitivul prophy jet este un aparat modern folosit in stomatologie, care ajută la o curăţare excelentă a suprafeţelor dentare, chiar şi în zonele cele mai greu accesibile.  Este un mecanism special conceput pentru a îmbunătăţi tratamentele profilactice. Datorită modului în care funcţionează, acest dispozitiv nu produce nici un fel de durere, ba chiar uneori o senzaţie plăcută, benefică nu doar dinţilor, ci şi gingiei, prin stimularea acesteia. Nu are efect abraziv asupra dinţilor iar rezultatele  apar mult mai rapid decât în cazul periilor convenţionale.

Cum funcţionează acest dispozitiv :

• Dispozitivul air flow eliberează un jet sub presiune printr-un orificiu de la capătul piesei de mână. Jetul eliberat este un mix de aer, jet de apă (de temperaturi reglabile) şi bicarbonat de sodiu (de obicei cu diferite arome). Aplicat pe suprafeţele dentare, acest jet îndepărtează eficient placa bacteriană, depunerile si petele de pe dinţi, etc. De notat este şi faptul că tratamentul cu acest dispozitiv nu are natură chimică, astfel că riscul de arsuri sau iritaţii nu există.
  • Jetul sistemului air flow este capabil să pătrundă în cele mai mici spaţii interdentare, având astfel o acţiune eficientă pe toate suprafeţele dintelui.

Cum ajută dispozitivul air flow ?

• Prin jetul său puternic, acest dispozitiv îndepărtează cu uşurinţă filmul subţire de placă bacteriană ce se formează continuu pe suprafeţele dentare şi pe gingia din jurul dintelui
  • Se pot îndepărta în totalitate petele sau coloraţiile nedorite de natură extrinsecă (cafea, vin roşu, tutun, bacterii cromogene, etc). Se foloseşte dispozitivul air flow în acest scop atunci când sunt întâlniţi pacienţi cu dinţi sensibili sau cu strat de smalţ subţire care nu ar suporta tratamente uzuale de detartraj sau albire dentară. În plus, se pot îndepărta pete interdentare, pastele şi periuţele abrazive neavând acces în aceste zone.
  • Prin îndepărtarea plăcii bacteriene se reduce riscul apariţiei cariilor dentare, a gingivitelor sau a bolilor parodontale.
  • Este ideal pentru igienizarea aparatelor dentare şi a suprafeţelor dentare din vecinătatea aparatelor dentare. Se poate folosi şi pentru igienizarea suprafeţelor dentare înaintea aplicării bracket-urilor.
  • Jetul aplicat pe gingiile peridentare stimulează circulaţia de la acest nivel, avand astfel efect benefic pentru pacienţii predispuşi la boli parodontale.
  • Se poate folosi ca măsură de igienizare, înaintea tratamentelor de fluorizare şi sigilare a şanţurilor şi fosetelor.Dă rezultate spectaculoase în îndepărtarea tartrului nicotinic şi este foarte util pentru curăţarea eficientă a lucrărilor fixe.

1. Instructaj de igiena orala.

Colegii nostri instruiesc pacientul cum, cand, de ce  trebuie sa ne spălam pe dinți, tehnica corecta de periaj, recomandări de periuța, pasta, dus bucal si altele.

Adauga un comentariu

Introduceti adresa email pentru a va abona la newsletter

Contactati-ne

Sos. Mihai Bravu, Nr. 325, Bl 55, Cladire P+1, Et 1